
Gabriel Zetea, președintele Consiliului Județean Maramureș, trage un semnal de alarmă privind viitorul mocănițelor din România, arată Agerpres.
Potrivit acestuia, proiectele de lege aflate în lucru la Ministerul Transporturilor, care prevăd standardizarea acestui tip de transport, riscă să compromită un simbol unic al turismului românesc și să-l transforme într-o amintire.
„Mocănițele nu sunt despre transport de masă, ci despre experiență, despre a urca muntele cu 20 km/h și a admira un peisaj inegalabil”, a subliniat Zetea într-un eveniment de promovare a județului.
El critică intenția de a impune standarde tehnice similare celor din transportul feroviar convențional, considerând că locomotivele istorice și infrastructura veche nu pot fi adaptate acestor norme fără a compromite autenticitatea lor.
În Maramureș, mocănița de pe Valea Vaserului atrage anual peste 30.000 de turiști, mulți dintre ei străini – în special din Germania, Austria și Ungaria. Dumitru Grad, managerul mocăniței, a explicat că linia este singura cale ferată forestieră încă activă din Europa, funcționând neîntrerupt din 1933. „Este o cale ferată vie, nu una de muzeu”, a spus el.
Mocănița funcționează sezonier, din aprilie până în noiembrie, dar circulă și în perioada Crăciunului. Tarifele variază între 136 și 196 de lei/adult, în funcție de servicii. Deși se autofinanțează exclusiv din activitatea turistică și forestieră, costurile de întreținere sunt mari.
Zetea propune o dezvoltare integrată a turismului și economiei locale, inclusiv prin revitalizarea Asociației „Bun de Maramureș”, care va reuni producători locali și operatori turistici pentru promovarea sustenabilă a regiunii.
Evenimentul „Redescoperă Maramureșul”, organizat de ANAT, CJ Maramureș și Visit Maramureș, a reunit zeci de agenții de turism și jurnaliști care au explorat atracțiile autentice ale zonei, într-un efort de a include Maramureșul în circuitele turistice internaționale.
Fii la curent cu tot ce contează în business-ul din România și abonează-te la canalul nostru de Whatsapp Forbes Romania.