FacebookTwitterLinkedIn

Cu 16 ani în urmă, când frații Gruia Stoica și Vasile Didilă își începeau cariera antreprenorială în domeniul transporturilor feroviare, nimeni nu își închipuia cât de departe vor ajunge. Iar până la începutul anului 2014, părea că nimic nu le putea sta în calea expansiunii. Erau aproape să preia operatorii naţionali din Croaţia și Bulgaria după ce, pe parcursul primului deceniu, construiseră unul dintre cei mai mari transportatori feroviari privaţi de marfă din sudul şi estul Europei, cu operaţiuni în Germania, Austria, Ungaria, dar şi Kazahstan şi China. Grupul controlat de Gruia Stoica și Vasile Didilă cumpăra fabrică după fabrică, avea mai bine de 17.000 de vagoane, 500 de locomotive, câteva sute de kilometri de cale ferată, iar afacerile cumulate din România şi străinătate depăşeau pragul de un sfert de miliard de euro.

Anul 2014 a fost, însă, dramatic pentru Gruia Stoica, care a fost arestat preventiv chiar la începutul anului, fiind acuzat de cumpărare de influenţă în perspectiva unei licitaţii pentru transportarea cărbunelui, organizată de Complexul Energetic Oltenia. Ulterior, instanţa a decis ca omul de afaceri să fie judecat în arest la domiciliu, procesul a fost mutat la Curtea de Apel Ploieşti și a avansat, iar Gruia Stoica a fost condamnat anul trecut la patru ani de închisoare cu executare. În cele din urmă, în luna februarie, Înalta Curte de Casație și Justiţie a decis condamnarea definitivă a omului de afaceri Gruia Stoica la doi ani şi şase luni de închisoare cu suspendare, urmând să presteze muncă în folosul comunității.

Între timp, de afacerile grupului s-a ocupat jumătatea mai discretă a familiei, Vasile Didilă, care a reuşit să evite ca problemele de imagine ale fratelui său să se transforme în pierderi pentru companiile grupului Grampet.

Cele mai multe dintre companiile grupului și-au păstrat sau chiar au realizat creșteri ale afacerilor anul trecut, dar profiturile au fost, de cele mai multe ori, în scădere puternică.

Vopsește România!

Un miliard și jumătate