Era toamna anului 2012, când, alături de o parte dintre colegii de la Forbes România, am decis să o luăm de la zero, în pur stil antreprenorial, într-un domeniu în care nici măcar marile trusturi și ale lor economii de scară nu o duceau prea grozav – media.
Calculul era simplu: lucrasem ani de zile la construirea imaginii brandului Forbes în România, în cadrul unui trust de presă care a cunoscut mărirea și mai ales decăderea. Alți zece ani petrecuți în alte trusturi ne învățaseră, practic, în detaliu, ce înseamnă acest domeniu de activitate, de la modul cum se creează o strategie și, apoi, o politică editorială și până la organizarea de evenimente sau optimizarea distribuției în offline sau monetizarea conținutului în digital (e drept, aici încă nu a găsit nimeni o soluție adecvată). Ăsta este, până la urmă, avantajul angajatului român bun la toate, mutat după placul șefului lui pe toate funcțiile posibile!
Așa că răspunsul la întrebarea „de ce nu am lua-o de la zero pe cont propriu?” a venit aproape instantaneu. E drept, preluarea licenței Forbes în România de către BP Publishing Media, o companie media independentă de orice trust de presă, a părut misterioasă. Nu puțini au fost cei care întrebau mai mult sau mai puțin voalat cine a luat locul “mogulului” Dinu Patriciu. Era distractiv și, în același timp, ciudat, să citești neîncrederea pe fața lor!
„Universul” Forbes în România înseamnă acum o revistă tipărită care apare de două ori pe lună (Forbes România), o revistă lunară de lifestyle (ForbesLife), o revistă trimestrială de lux și atitudine (Up by Forbes România), topul anual Forbes 500 Miliardari sau proiecte speciale precum ForbesKids ori ForbesCars, o revistă disponibilă exclusiv în format digital. Avem, bineînțeles, aplicații pentru iPad. Prima dintre ele, prezentată schematic pe pagina din dreapta a acestui articol, vă permite să regăsiți toate edițiile de până acum ale revistelor Forbes, iar cea de-a doua, proaspăt lansată, vă prezintă topul celor mai bogați 500 de români într-un format adecvat pentru utilizatorii de tablete iPad. Avem, de luna aceasta, și un webviewer care vă permite să citiți revista în format digital pe propriul computer (urmează în scurt timp și aplicația pentru posesorii de tablete Android sau Windows).
Cei aproape 33.000 de fani de pe Facebook se joacă deja cu aplicații precum „Eu pe coperta Forbes” (permite crearea unor coperți personalizate cu propriile fotografii) sau „Cool Brands” (fanii pot vota cele mai cool branduri, care sunt premiate în cadrul galei Forbes Cool Brands, care are loc de obicei la final de noiembrie, la o lună după gala Forbes 500 Miliardari). Dacă mai pun la socoteală și seriile de evenimente tematice (Forbes Green, Forbes Medical, Forbes Woman, Successful Me ș.a.m.d.), îmi dau seama că nu e de mirare că, prinși în vâltoarea proiectelor, am cam uitat să sărbătorim. Sau, după cum mi-a reproșat recent o doamnă din domeniul comunicării, am uitat să comunicăm, să ne facem PR, într-o vreme în care „PR-ul este mai important ca orice altceva”. Am zâmbit, dar i-am spus că eu cred că am procedat corect. Am reușit ca într-un singur an să realizăm produse diferite pentru nevoi diferite. Ne-au bucurat deopotrivă aplauzele celor aproape 300 de manageri și oameni de afaceri de top de luna trecută de la Palatul Bragadiru, unde a avut loc gala Forbes 500 Miliardari, dar și ale tinerilor care au participat la seria de evenimente Successful Me, unde am avut ca vorbitori foști corporatiști deveniți (mici) antreprenori.
Ne bucură la fel de mult cei care ne spun că au descoperit Forbes prin intermediul proiectelor speciale precum ForbesKids sau Up, dar și cei care comentează pe seama topurilor pe care le realizăm alături de parteneri la fel de curajoși ca noi (Forbes Cool Brands, pe care îl realizăm împreună cu agenția de coolhunting Antz, este cel mai recent exemplu și îl puteți descoperi în paginile următoare ale revistei).
Dacă am înțeles ceva din istoria de aproape o sută de ani a brandului Forbes în lume este că niciodată nu e târziu să te reinventezi sau să o iei de la zero. Orice nouă poveste de succes începe cu primul an.