
Știi care e primul lucru pe care îl spune Google despre tine? Faptul că ești „CEO-ul elvețian care a făcut un ceas din brânză”! Aș vrea să știu cum te autocaracterizezi, ce ai vrea să știe iubitorii de ceasuri despre tine cu adevărat?
Haha! E adevărat, am văzut. Sper ca lucrurile să se schimbe până când vor începe copiii mei să facă astfel de căutări pe Google. Fără să încerc să par foarte serios, voi spune că nu știu cum să mă autocaracterizez, eu nu prea gândesc în termenii ăștia. Pur și simplu, sper că H. Moser & Cie, cu abordarea sa neconvențională privitoare la dezvoltarea produselor și la comunicare, va continua să aibă o contribuție la evoluția industriei elvețiene de ceasuri către mai multă transparență și onestitate.
Bine, îți dai seama că acum trebuie să le spunem cititorilor povestea cu ceasul manufacturat din brânză…
Am lansat acest Swiss Mad Watch în 2016 ca o reacție la anunțata revizuire din 1 ianuarie 2017 a certificării Fabricat în Elveția aplicată orologeriei, care cere ca doar 60% din componentele dintr-un ceas să fie originare din țara noastră. E mai mult decât un ceas, e un simbol, îndreptând dezbaterea către lucrurile din spatele acestei etichete. Cu acest ceas unic, am vrut să demonstrăm importanța și necesitatea imperioasă de a reveni cu marca Fabricat în Elveția la standardul anterior. A fost un răspuns la absurdul și la ridicolul acestei schimbări legislative. H. Moser & Cie a recționat de o manieră ironică, supunând atenției niște resurse alternative, 100% naturale și pe de-a-ntregul elvețiene, de fapt, unele dintre cele mai prețioase resurse ale noastre: vacile.
Orologeria are o tradiție serioasă în familia ta. Ce înseamnă această moștenire pentru tine?
Cum sunt născut în Țara Cantoanelor, în Vallée de Joux, am intrat în domeniul orologeriei de la o vârstă fragedă prin intermediul familiei – de generații, noi cu asta ne ocupăm. În timpul vacanțelor, lucram în manufacturi, pentru a descoperi cât mai multe din tainele orologeriei. Ceasurile reprezintă una dintre pasiunile mele. Sunt foarte fericit că lucrez în acest domeniu, că pot crea ceasuri, împreună cu echipa mea, pe baza unui know-how tradițional, ce-și trage substanța din pasiunea generațiilor anterioare. Faptul că am crescut în această vallée (vale, n.a.) a orologeriei probabil că a influențat atașamentul meu față de tradiție.
Cât de importantă este tradiția H. Moser & Cie pentru conceperea creațiilor de azi?
Moștenirea aceasta este foarte importantă pentru noi. Heinrich Moser, fondatorul brandului, a fost un vizionar, un antreprenor autentic. La 21 de ani, a plecat din țară pentru a se stabili la Sankt-Petersburg, unde a creat H. Moser & Cie, fondând nu doar un brand orologier de lux, ci și o manufactură, la Le Locle, și o adevărată rețea de distribuție. Când s-a întors în Elveția, în 1848, era un om bogat. A susținut și a condus proiecte industriale, care au contribuit la transformarea liniștitului Schaffhausen într-un centru industrial. Noi suntem conduși azi de același spirit antreprenorial. Stăpânind întregul proces de design și producție, H. Moser & Cie continuă să cultive valorile lui Heinrich Moser, în buna linie a strategiei sale vizionare: ingeniozitate, căutarea excelenței, preluarea inițiativei, adoptarea unor inflexiuni provocatoare, care fac diferența. Noi suntem pionieri, ne asumăm riscuri, ne afirmăm ideile, la fel ca fondatorul companiei noastre. Casa familială a lui Heinrich Moser găzduiește azi un muzeu dedicat istoriei sale. Aici sunt expuse ceasuri Moser vechi, care sunt sursa inspirației noastre.
Cât de mult crezi că s-a schimbat compania de când ai preluat postul de CEO?
Din 2013, când am devenit CEO al brandului H. Moser & Cie, am revizuit procesul de fabricare. După care am construit o nouă imagine de brand, cu un nou fel de a comunica. Am lucrat mult asupra produselor pentru a aduce un aer proaspăt și modernitate în cadrul brandului. Produsele noastre au evoluat mult. Am reușit să îmbinăm orologeria tradițională și estetica contemporană. Creăm produse care sunt clasice, dar în spiritul timpurilor de azi, pe de-a-ntregul actuale și în mod clar perene. Realizăm ceasuri care urmează regulile haute horlogerie: tradiționale fără a deveni cuminți, clasice, dar niciodată plictisitoare, elegante, dar cu o notă sexy, rafinate, însă aducând o notă de îndrăzneală. H. Moser & Cie promovează o viziune care nu vrea să sară în ochi, dar care are mereu ceva distinctiv, fiind un adevărat etalon în lumea orologeriei elegante contemporane. Ca rezultat, vârsta medie a clienților noștri a scăzut semnificativ. Săptămâna trecută eram într-o călătorie și am întâlnit doi domni de treizeci de ani, ambii proprietari de ceasuri H. Moser & Cie. Azi, cei din așa-numita generație Y vor ceasuri elegante, tradiționale, dar nu modelele prăfuite ale taților lor… H. Moser & Cie este tradițional, elegat și totuși sexy, așa că se potrivește perfect cerințelor acestei noi generații de aficionados.
Ești cunoscut nu doar drept un CEO extrem de eficient, dar și pentru șarmul tău care reușește să atragă atenția asupra brandului. Cât de grea este lupta unui nume ca H. Moser & Cie cu concurența reprezentată de brandurile ce aparțin marilor grupuri orologiere?
Cu bugetul nostru de marketing foarte limitat, noi nu putem concura cu marile grupuri, așa că a trebuit să găsim alte căi de comunicare. Echipa noastră de management este foarte tânără și creativă. Avem același tip de umor, așa că am decis să adoptăm o comunicare neconvențională, provocatoare și adesea amuzantă, iar ea a devenit semnătura noastră. Mulți dintre cei care își caută identitatea simt această atracție către Moser & Cie și se formează o legătură pentru că brandul este foarte ferm în ceea ce promovează.
Cu care dintre modelele recente te mândrești cel mai mult?
Cu Endeavour Flying Hours; este pentru prima oară în istoria H. Moser & Cie când nu folosim arătătoare pentru indicarea orei, ci discuri. Apoi cu Endeavour Tourbillon Concept, cu noul nostru mecanism cu flying tourbillon cu rotație de un minut și cu un design contemporan foarte pronunțat. Endeavour Perpetual Moon Concept, ceas cu cadran din vantablack, este o piesă uimitoare. Iar Swiss Alp Watch Minute Repeater Tourbillon se dovedește o piesă provocatoare din punct de vedere tehnic.
Brandul tău a lansat două noi mecanisme în 2018. Ce-mi spui despre ele?
Sunt trei, de fapt. HMC 804 este un calibru automatic cu flying tourbillon în dreptul orei șase. Acest mecanism este echipat cu spiral dublu produs de noi. Asigură o rezervă de mers de trei zile și prezintă un sistem de întoarcere bidirecțional. Datorită acestei perechi de spirali, mișcarea centrului gravitațional din fiecare spiral în extindere este corectată, îmbunătățind în mod semnificativ acuratețea și izocronismul, ca expresie a căutării perfecțiunii. Totodată, dublul spiral reduce efectul de frecare tipic atunci când există un singur spiral. Apoi designul unic al tourbillonului îl transformă într-un modul asamblat și controlat independent de mecanism prin intermediul unui sistem plug and play care permite o întreținere foarte ușoară. Rezultatul? Un tourbillon mai bine adaptat la cerințele secolului XXI.
Al doilea, HMC 806, a fost dezvoltat împreună cu compania-soră Hautlence, pe baza calibrului HMC 200 de la Moser. Este automatic și are discuri instalate pe așa-numita star wheel (disc în formă de stea, n.a.): în centru, discul principal de safir indică minutele pe un sector de 240°, iar trei discuri similare cu numeralele pentru ore sunt dispuse în jurul lui. Fiecare sistem se rotește în jurul propriului ax, arătând orele într-un aranjament inspirat de sistemele planetare.
Ultimul, dar nu și cel de pe urmă, este HMC 901, lansat la Basel, un mecanism cu întoarcere manuală dezvoltat împreună cu MHC Manufacture Haute Complications SA, specialiștii în repetiția la minut. Mecanismul este o adevărată bijuterie, care nu doar că pune laolaltă repetiția la minut și tourbillonul, lucru rar în orologerie, ci merge mai departe, sporind complexitatea prin forma acestui calibru ce se regăsește în carcasa rectangulară a modelului Swiss Alp Watch. HMC 901 are două gonguri care necesită o dexteritate nemaipomenită pentru a fi amplasate, făcând din acest mecanism unul într-adevăr foarte rar.
Cât timp se alocă dezvoltării unui nou calibru?
Depinde de complexitatea lui. Între doi și cinci ani, poate chiar mai mult.
Sunteți faimoși pentru cadranele voastre minunate, cu finisaje și culori de efect. Câți oameni lucrează la o astfel de minunăție?
Cadranele nu sunt produse de noi, colaborăm cu specialiști în realizarea lor. Este o zonă aparte de expertiză și know-how. Cadranele noastre fumé sunt piese care necesită un process de producție foarte complex cu aproximativ 200 de pași diferiți, de la obținerea efectului de raze solare la culoarea dată de galvanoplastie la început, apoi de lăcuire.
A fost până acum 2018 un an bun pentru business?
A fost un adevărat succes. Noi ne-am triplat vânzările în ultimii cinci ani.
Ce eveniment din cadrul industriei te-a surprins cel mai tare în 2018?
Decizia grupului Swatch de a părăsi târgul Baselworld a fost neașteptată.
Cum ai exprima în doar câteva cuvinte filosofia brandului Moser & Cie?
Moser & Cie este o manufactură independentă, însuflețită de spiritul unei dinastii de antreprenori, manufactură care propune orologerie de cea mai înaltă calitate cu o notă elegantă.