FacebookTwitterLinkedIn

Înființat în 2016, Evertoys este un start-up românesc care închiriază jocuri și jucării printr-un model de business de tip abonament și care își propune să devină un ecosistem menit să ofere familiilor experiențe educaționale și distractive totodată pentru copii.

Fondatorul conceptului, Emil Olteanu, a creat alături de Alina Marian și Tiberiu Lupu un sistem de funcționare simplu. Părinții aleg un abonament lunar, la un preț prestabilit, în funcție de numărul sau complexitatea jucăriilor şi jocurilor dorite. Crearea acestuia permite ulterior închirierea produselor dorite din platforma Evertoys, a căror livrare se realizează, în mod gratuit, direct la domiciliul familiei. Pe măsură ce interesul pentru jucărie se diminuează, tot compania este cea care preia vechile jucării, concomitent cu plasarea unor alte noi produse. Abonamentele create acoperă şi eventualele mici stricăciuni sau piesele detaşabile pierdute. „Am mers un an de zile pe un beta test, ca să vedem dacă acest model funcționează pe piața din România. Cu acele prime familii ne-am început și stocul pe partea de tematici, ne-am dat seama cam ce își doresc, cam în ce domenii e mai bine să ne îndreptăm. Intenția a fost încă de la început să avem un portofoliu care să ne diferențieze, care să conțină o listă cu produse deja filtrate”, spune Emil Olteanu.

Biblioteca personală de jocuri

Evertoys este un model de inspirație germană, fiind un mecanism nou intrat în industria din România, care gravitează în jurul ideii de sharing-economy și care contribuie semnificativ la combaterea fenomenului de risipă și de acumulare continuă a jucăriilor.

Cu resurse relativ restrânse, businessul, supranumit Netflixul jucăriilor, a gravitat inițial în jurul EduBox, o cutie cu un set predefinit de jucării şi jocuri premium, orientate spre o anumită tematică educaţională. Inițiatorii proiectului au pornit la drum sprijiniți în permanență de un pedagog în procesul alegerii jucăriilor. Modelele livrate se pretează pe ideea de joc în familie, având ca target familiile smart, obișnuite cu sfera digitală și cu plățile online. În portofoliu se regăsesc peste 700 de modele de jucării, din care 80% se încadrează la categoria premium.

Cele cu tematică educativă sunt achiziționate de la Erzi, un producător de origine germană, și de la Cuboro, un furnizor din Elveția care pune la dispoziție sisteme de jocuri dotate cu un circuit din lemn, cu tuneluri, traversate de una sau mai multe bile. „Copii sunt fascinați de acest sistem, pentru că există o interactivitate foarte mare, există o cauză și un efect și ei pot învăța foarte repede”, explică antreprenorul. Pe lângă clasicele Lego-uri, cele mai căutate jucării sunt cele de la Goki, un producător nemțesc de jucării din lemn, premium.

Una din cele mai mari dificultăți enunțate de Emil Olteanu constă în faptul că cei mici epuizează rapid setul de jucării primit, în contextul în care ei cresc și se dezvoltă foarte repede, iar jucăriile își epuizează aproape imediat scopul educațional: „Copiii se dezvoltă foarte repede. Cubul cu care se joacă astăzi îl epuizează într-o săptămână, după care nu va mai produce nicio provocare pentru ei. Din acest motiv se deteriorează mai rapid unele jucării”.

În luna aprilie a acestui an, Evertoys a semnat un contract de investiție de tip seed cu Sparking Capital, un fond de investiții de tip business angel. Odată cu acesta, compania își propune pentru 2018 triplarea cifrei de afaceri, comparativ cu anul 2017, când valoarea a fost de aproximativ 98.000 de lei. Suma obținută va fi alocată pe de o parte către implementarea unor campanii de marketing, menite să sublinieze și să combată totodată risipa de jucării, iar pe de altă parte către completarea și dezvoltarea sistemului EduBox. Banii au fost investiți deja și în cel mai nou abonament, la baza căruia se află SteamBox, un set preasamblat de jocuri și jucării dedicate educaţiei şi dezvoltării copiilor în domeniul ştiinţelor naturii, informaticii, artei şi tehnologiei. „De asemenea, o bună parte din investiție este direcționată și către platforma online, către îmbunătățirea ei”, a mai precizat fondatorul businessului.