
Criza medicală COVID-19 i-a speriat pe clienții publicitari, mai cu seamă în lunile martie – aprilie, și a afectat businessul publicitar al radiourilor. Restricțiile din lockdown au condus la limitarea traficului auto, iar consumul de radio a înregistrat scăderi importante. (Audiențele radio provin în mare parte din traficul autor.)
Volumul total de publicitate, conform studiului „Monitorizarea Investițiilor în Publicitatea pentru Radio” (MIPR), realizat de BRAT, a scăzut în 2020 cu 9,4% față de 2019.
Rețeaua Radio ZU a difuzat 108.363 de spoturi, în valoare brută de 47,3 milioane de euro (rate card), cel mai mare buget (calculat la tarifele-listă de publicitate). Acest buget este mai mic cu 15% față de cel din 2019. Numărul de reclame comerciale a scăzut cu 16%.
Important: Bugetele nu include spoturile din cadrul campaniei publice de informare derulată de Guvern, „Poartă mască!” și au fost calculat pe baza tarifelor de publicitate (rate card) ale rețelelor de radio, fără să fie scăzute discounturile și gratuitățile acordate de radiodifuzori.
Europa FM a atras publicitate în valoare de 47,08 milioane de euro (rate card), reprezentând 96.247 de difuzări. Bugetul brut de publicitate a scăzut ușor cu 3% față de anul precedent, iar numărul de spoturi s-a micșorat cu 9%.
Kiss FM a suferit o reducere a bugetului de publicitate (rate card) de 15,2%, iar volumul de spoturi a suferit o contracție de 16,7%.
Din cele 13 rețele monitorizate, doar Digi FM (+8,3%) și Smart Radio (+521% !!!) au reușit să-și crească bugetele de publicitate (rate card) față de anul 2021. Smart Radio a difuzat 9.624 de spoturi în valoarea brută (rate card) de 2,39 milioane de euro.
Radiourile care au suferit scăderi ale bugetelor de publicitate (calculate la rate card) față de anul 2019:
Magic FM: -16,6%
Radio România Actualități: -14,4%
ProFM: -3%
Radio Guerrilla: -8%
Rock FM: -5%
Virgin Radio: – 28,3%
Romantic FM: – 2,8%
Dance FM: – 23,7%
Scăderile volumelor de reclamele comerciale difuzate în 2020 versus 2019 se prezintă astfel:
Magic FM: -16,2%
Radio România Actualități: -18,4%
ProFM: -0,8%
Radio Guerrilla: -6,6%
Rock FM: -3,8%
Virgin Radio: – 33,8%
Dance FM: – 23,3%
Bugetul brut al campaniei de informare publică „Poartă mască”, derulată de Guvern, a avut 29.994 difuzări de spoturi în valoare de 11,7 milioane de euro (rate card).
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor).