FacebookTwitterLinkedIn

A studiat la London School of Economics, a lucrat la Morgan Stanley și are la activ tranzacții, plasamente private și listări pe Bursă de zeci de milioane de euro pe piața românească. Și are, desigur, mai puțin de 30 de ani.

La 27 de ani, Miruna Popa este singura româncă implicată în echipa fondului polonez de investiții Resource Partners și este unul dintre cei doi manageri de investiții. România este una dintre cele două piețe-cheie, în care fondul de investiții își propune să facă cel puțin două-trei tranzacții în următorii trei ani. 

„Sunt câteva skill-uri fundamentale pentru acest job. Trebuie să ai un mod critic de a privi companiile și să faci o analiză a unei potențiale investiții, nu doar din punct de vedere financiar, ci și ca strategie de investiții, potențial de creștere a companiei și a industriei în care se află. Sunt importante și soft-skill-urile: comunicarea și abilitatea de a face față dialogurilor dificile. Zilnic, lucrăm cu companiile din portofoliu, fiecare cu echipa ei de management și echipa extinsă și sunt situații bune și situații provocatoare, cum ar fi procesele de recrutare și de integrare. Acesta este mereu unul dintre cele mai dificile momente și toate deciziile sunt luate împreună cu partenerii de business”, spune Miruna Popa.

Experiența sa i-a făcut pe reprezentanții fondului de investiții să îi acorde toată încrederea pentru alegerea celor mai potrivite plasamente. Născută în Timișoara, a studiat la Liceul German și apoi la London School of Economics (LSE), locul II în lume, după Harvard. 

Vezi aici LISTA cu PROMOȚIA 30 SUB 30, Ediția 2023

„După absolvirea LSE, am lucrat 18 luni la Morgan Stanley, unde făcusem un internship, în vara anului II, în divizia de investment banking, care te pregătește pentru full-time job. Procesul de recrutare pentru internship a cuprins cinci runde. Am făcut treabă bună și am primit o ofertă“, adaugă Miruna Popa. 

A văzut investment bankingul ca pe un punct de lansare în carieră. Este o muncă intensă prin care se poate construi un bagaj solid de cunoștințe tehnice. 

Experiența în piața românească, una foarte diferită, după cum recunoaște, și-a format-o în cei doi ani în care a lucrat pentru fondul de investiții Roca Investments. A lucrat pentru tranzacția cu Artesana, vânzarea Frigotehnica către Vinci Energies și pe tranzacții pe piețele publice – un plasament privat de 50 de milioane euro pentru Roca Industries, o companie de holding de materiale de construcții, pe care a listat-o apoi pe piața Aero a Bursei de Valori București. 

Apoi a făcut pasul spre Resource Partners, iar selecția companiilor în care fondul polonez investește nu este deloc simplă. După experiența de succes cu World Class, business pe care Resource Partners l-a dezvoltat de la șase cluburi la 40 prin fuziuni și achiziții și deschideri de noi locații și unde a realizat un exit de success anul trecut, fondul de investiții urmărește să realizeze alte două-trei tranzacții în România în perioada următoare. Tichetele de investiții pentru aceste tranzacții pornesc de la cinci-șapte milioane de euro și pot ajunge până la 20-30 de milioane de euro. Reprezentanții fondului sunt deschiși și pentru coinvestiții de până la 50 de milioane de euro, alături de partenerii instituționali ai fondului (IFC, EIF, BERD). De la înființare, Resource Partners a strâns trei generații de fonduri care au dus la investiții totale de peste 500 de milioane de euro.

Vezi cum arată generațiile „30 sub 30” din 2012 până în prezent

„Fondurile I și II ale Resource Partners au experiență în investiții, în consumer și retail, iar fondul III va investi și în industrii conexe, cum este industria de echipamente pentru industria alimentară, de exemplu. Suntem interesați de investiții de nișă, subindustrii și companii cu produse care se diferențiază ușor de restul, cu plusvaloarea, care nu este ușor de replicat și nu este comerț tradițional mass market. Căutăm partea inovativă a afacerilor. Dacă are și tehnologie este și mai bine. Dacă este un produs care are o tehnologie green și este sustenabil, este încă un plus”, explică Miruna Popa.

Evaluarea companiei se face pe bază de EBITDA (profit operațional), care trebuie să fie mai mare de un milion de euro în România, și între două-cinci milioane de euro, în alte țări din regiune. Există companii românești interesante, spune ea, cu câteva dintre ele existând chiar stadii avansate de discuții.

„Cumpărăm participații, în principal majoritare, de preferat 70%, iar fondatorii păstrează 30%. Investim între 5-15 sau chiar 20 de milioane de euro pe cont propriu, iar dacă este necesară o sumă mai mare, putem face o coinvestiție cu investitorii fondului, în cea mai mare parte instituții publice. Piața românească poate fi comparată cu cea poloneză, în timp ce Marea Britanie este o piață deja saturată, în care este foarte greu să mai găsești afaceri mici și mijlocii care să nu aibă deja investitori strategici sau fonduri de private equity. În România, piața este foarte fragmentată și suntem abia la a doua sau a treia generație de antreprenori după comunism. Dezavantajul principal este că unii fondatori nu sunt încă încrezători într-un partener financiar care să fie și integrat în strategia companiei. Avantajul este acela că este mult loc de creștere în multe industrii și mult potențial de consolidare. Multe companii au potențial de creștere accelerată. Odată cu realizarea unei investiții, pot fi eficientizate procesele de lucru, echipele, politica comercială, care să ducă compania la următorul nivel. În Polonia, piața este mai matură și mai dezvoltată. Industria de private equity este deja cunoscută de către antreprenori”, susține Miruna Popa. 

În România, există astăzi mai multe oportunități de investiții față de acum cinci ani, în principal datorită deschiderii crescute pe care antreprenorii români o au și a apetitului crescut de diversificare a portofoliilor investiționale. România, ca majoritatea țărilor din CEE, ar putea valorifica trendurile de securizare a surselor și a producției cât mai aproape de piețele de consum și a cererii de customizare a producției aflate în creștere. În același timp, dinamismul mediului antreprenorial reprezentat de generații noi și promițătoare, alături de trendurile de consum locale, contribuie la orientarea tot mai multor fonduri de investiții regionale către România.

O altă latură a strategiei de investiții pentru România a Resource Partners este integrarea mai multor companii din regiunea CEE, cu scopul de a crea jucători regionali puternici și agili, ce pot intra pe piețe competitive din vestul Europei.

Deși apropiate geografic, România și Polonia nu urmează aceleași trenduri de consum apărute în ultima perioadă. O zonă în care apare o diferență considerabilă în preferințele de consum ale românilor este cea a produselor tip private label (produse realizate după rețeta proprie a beneficiarului). Dacă în Polonia, vânzările de produse private label reprezintă 34% din totalul vânzărilor în sectorul FMCG, pentru România, procentul este de doar 16,2%.

Există și zone de similitudine, în special în ceea ce privește industriile reziliente, ale căror produse și servicii rămân în bugetul consumatorilor indiferent de ciclul economic. Un astfel de exemplu este sectorul sportului și al activităților în aer liber, care se bucură de un real boom recent, pe măsură ce oamenii devin tot mai conștienți de importanța unui stil de viață sănătos.