
Sorin Ioan Blaga, CEO Liebrecht & wooD România
Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori din mediul de afaceri local să vorbească despre lecțiile învățate sau trăite în anul 2022 și despre provocările anului 2023, într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, în cadrul proiectului editorial #lecțiipentru2023.
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2022? Argumentați.
Diversificare. Care se adaugă altor două cuvinte cheie pentru grupul Liebrecht & wooD: dezvoltare și livrare, ce rămân în continuare obiectivele noastre pe termen lung. Diversificarea este răspunsul Liebrecht & wooD la turbulențele pieței din zona de imobiliare, iar mișcarea laterală către piața fierbinte a energiei a făcut parte încă de la început din planul de dezvoltare al proiectului Liziera de Lac. Suntem în punctul de a demara unul dintre cele mai ambițioase proiecte care marchează intrarea Liebrecht & wooD pe piața de energie, pentru că dezvoltăm un parc de panouri solare de 12 hectare care vor aduce valoare într-un proiect rezidențial de anvergura Liziera de Lac.
Dezvoltarea este esențială, pentru că demarăm faza doi din Fashion House Outlet Centre Pallady și urmează și faza doi din proiectul Liziera de Lac (327 de case).
Iar finalizarea se concentrează pe a livra faza 1 din Liziera de Lac la standarde care să impună în industrie savoir-fair-ul Liebrecht & wooD.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2022? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Din punctul de vedere al provocărilor și oportunităților, principalul motiv de îngrijorare al industriei în acest moment este fluctuația prețurilor la energie și implicit la materiale și forța de muncă. Însă, am luat deja în calcul aceste fluctuații și am dezvoltat multiple scenarii de business, astfel încât să avem cât mai multă predictibilitate și să putem reacționa rapid la schimbările pieței. Diversificarea în zona de energie a portofoliului, pentru noi ca dezvoltatori, reprezintă o poliță de asigurare suplimentară pentru eventualele viitoare turbulențe cel puțin în ceea ce privește proiectul Liziera de Lac.
Am închis cu succes proiecte precum prima fază din Fashion House Outlet Centre Pallady și lucrăm deja la faza 2. În cazul celuilalt proiect al nostru, Liziera de Lac, suntem pe ultima sută de metri cu lucrările în șantier, urmând ca primii rezidenți să înceapă deja să se mute în complex.
Cum a influențat războiul din Ucraina activitatea companiei dvs.?
Prudența consumatorilor în contextul social-economic și politic este o realitate a pieței ce nu poate fi negată și care s-a accentuat din primăvara acestui an. A fost o realitate greu de privit și greu de acceptat că în 2022 ne putem confrunta cu un război violent la granița noastră. Reversul acestui context a fost însă acela că o categorie semnificativă de clienți a înțeles că această realitate geopolitică atrage fluctuații economice și au ales să-și pună economiile la adăpost prin investiții în real estate, iar acest lucru a dinamizat piața.
Tot în acest context economic vedem o creștere a cererii pentru soluții de tip smart home. Proiectele care vor oferi acest concept vor avea un argument în plus cumpărare. Spre exemplu, noi la Liziera de Lac am dezvoltat o aplicație dedicată ce integrează 2 piloni: smart city pentru administrarea facilităților din complex și smart home pentru gestionarea tuturor sistemelor din locuință.
Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România?
Au fost fără îndoială, din 2020 și până acum, ani care au călit mediul de business din România. Au fost ani care au impulsionat transformarea digitală, au accelerat adoptarea unui stil de management agil și au consolidat cunoștințele în domeniul managementului riscului. Această capacitate uimitoare de adaptare și de re-rutare este un atu pe care nu foarte multe piețe îl au, pentru că țările puternic industrializate nu au aceeași flexibilitate în a dezvolta noi zone de business atât de rapid.
Pe de altă parte, e foarte important să vedem poate lecția cea mai valoroasă a acestei perioade – anume România are nevoie de specialiști și pentru a putea accelera acest moment, resursa umană e cheia.
Care credeți că sunt măsurile pe care guvernul României ar trebui să le ia pentru ca mediul de afaceri din România să treacă această iarnă fără pierderi majore? (falimente, insolvente, blocaje)?
În primul rând toate industriile ar beneficia mai multă predictibilitate pe zona fiscală. Apoi, raportat la industria noastră, este nevoie de măsuri care să încurajeze dezvoltări durabile, cu un impact cât mai redus asupra mediului, cu eficiență energetică. De exemplu, pe zona de sustenabilitate se vorbește mult despre nZEB (net zero buildings), însă pentru adopția pe scară largă a nZEB este important să existe un semnal și din partea autorităților care să ofere facilități fiscale dezvoltatorilor, poate și din partea băncilor care să ofere pachete de finanțare mai atractive pentru tot ce înseamnă green bonds.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar pentru industria/domeniul dvs. în anul 2023?
În primul rând, 2022 e un an care nu va fi uitat ușor și urmează un an caracterizat în continuare de incertitudini care va veni cu cel puțin aceleași provocări – inflație record, război în Europa – un război de durată, un conflict mocnit între China și Taiwan, o criză provocată pe piața energiei și efectele unei pandemii din care abia ne revenim. Din fericire, în cazul Liebrecht & wooD și al proiectelor pe care le dezvoltăm, de-a lungul ultimului an jumătate, am învățat să lucrăm cu marje mari, cu stocuri și cu specialiști în achiziții care să se asigure că facem față la speculațiile de pe piața materialelor de construcții, care pare să intre pe un trend descendent în ultimele trimestre ale anului.