
Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din toate punctele de vedere: economic, social, și geopolitic. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.
Marian Murguleț, CEO Trencadis
Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2024? Argumentați!
Transformare digitală. Preocuparea principală în Trencadis a fost în 2024 sprijinul transformării digitale a statului pentru servicii electronice disponibile în relația cu cetățenii și cu mediul de afaceri. Ținând cont de modul de derulare a proiectelor din sectorul public care se finalizează spre finalul anului, am avut ca de obicei o creștere semnificativă a veniturilor în luna noiembrie, respectiv decembrie.
Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2024? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Nu a fost un motiv de îngrijorare, ci mai degrabă o provocare la care ne-am uitat atent: Inteligența artificială, care reprezintă un concept și o direcție care schimbă semnificativ modul de a face lucrurile și de a interacționa cu tehnologia.
Inteligența Artificială a influența pozitiv modul nostru de a trăi, însă doar pentru ca am folosit-o cum trebuie. Vedem la nivel mondial o susținere foarte mare pentru AI, dar există și voci puternice care critică sau ridică semne de întrebare.
Este cert că Machine Learning (ML) & AI reprezintă continuarea boom-ului tehnologic la care asistăm de câteva decade și care, utilizate în mod sănătos, vor ajuta oamenii întrucât sunt multe industrii unde se poate aplica cu succes.
În acest context, și noi, în compania Trencadis, am adoptat ML & AI în anumite activități și proiecte (de cercetare și nu numai). Practic, dacă ne referim la cel mai simplu exemplu, odată cu lansarea ChatGPT, avem la îndemână un “consilier” personal care ne ajută cu informații rapide în diferite responsabilități & activități, ceea ce ne oferă un ajutor real prin accesul rapid la informații agreate. Am observat același lucru la mai multe companii din piață care au început să folosească AI (în speță, ChatGPT) în procesele interne.
Cum au influențat crizele suprapuse, situația geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) și perspectiva rundelor electorale activitatea companiei dvs.?
Într-adevăr, anul 2024 a fost prin definiție cea mai mare provocare – pe plan local, este anul cu mai multe runde mari de alegeri; practic, mulți oameni au așteptat schimbări în administrația din România la nivel local și central. Iar România nu este singura țară în această situație – în mai mult de 50% din statele lumii s-a întâmplat același lucru, inclusiv la nivelul Uniunii Europene. În acest context, ne-am așteptat să existe întârzieri în cadrul proiectelor deja deschise, dar și în identificarea noilor nevoi care să răspundă direcției strategice pe care România o are. Ținând cont de termenele de finalizare ale programelor de finanțare însă, toate aceste întârzieri vor trebui recuperate de prestatori, împreună cu beneficiarii în următorii doi ani, fiind vorba în principal de proiectele finanțate prin PNRR.
Și pentru noi, în al doilea trimestru al anului 2024, a devenit clar că ne confruntăm cu o scădere de viteză, pe fondul general european de recesiune în unele industrii, deși implicațiile erau încă incerte la acel moment.
Am inițiat imediat măsuri de optimizare a costurilor și ne-am restructurat organizația, în special în departamentele afectate de reducerea cererii pentru serviciile software din 2024. Am redus semnificativ costurile administrative, după cum reiese din rezultatele noastre din T3 2024.
Însă nu ne-am concentrat exclusiv pe reducerea costurilor, economiile sunt reinvestite în inovare și în îmbunătățirea serviciilor și produselor noastre. Am folosit momentul pentru crearea unor produse noi în zona de educație și Big Data, folosind tool-uri de AI.
Trencadis pune accent în următoarea perioadă pe integrarea tehnologiilor care răspund celor mai importante nevoi ale clienților noștri, cum ar fi securitatea cibernetică, tehnologiile exponențiale precum AI, RPA, ingineria datelor, precum și cercetarea și dezvoltarea.
Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?
Dacă analizăm situația macroeconomică și fondurile alocate pe zona de infrastructură, de digitalizare, de educație, și nu numai, economia României înregistrează creșteri sănătoase.
România este în continuare văzută foarte bine din punct de vedere al talentului în zona de IT – și aici vă expun lucrurile din două perspective: pe de o parte, vedem în continuare firme foarte mari, multinaționale, care își deschid centre de operațiuni IT în România; pe de alta parte, am văzut cu toții acțiunile marilor companii anunțate o dată cu rezultatele financiare – majoritatea au făcut reduceri de personal, la nivel global, dar nu au afectat, decât într-o foarte mică măsură, centrele din România (tocmai datorită talentului pe care-l avem); evident, aici nu vorbim de managementul performanței, o componentă critică și continuă pe care fiecare lider trebuie să o aibă în vedere pentru a se asigura de sănătatea companiei sale.
Acum, la finalul unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?
Următoarele priorități reprezintă așteptările mele de la autoritățile române: transformarea digitală în educație și sănătate, creșterea competențelor digitale și promovarea inovației și a start-up-urilor.
Transformarea digitală în educație și sănătate. Autoritățile ar putea să sprijine inițiative legislative care să faciliteze digitalizarea sistemelor de educație și sănătate, asigurând acces egal la tehnologie și servicii de calitate pe baza trendului de democratizare a tehnologiei.
Creșterea competențelor digitale. Adoptarea unor politici care să promoveze formarea și perfecționarea competențelor digitale ale funcționarilor publici și ale cetățenilor în general este vitală pentru succesul transformării digitale, pentru adopție. Există multe exemple de sisteme informatice integrate implementate state-of-the-art în România, și nu numai, care însă din cauza adopției scăzute s-au transformat în eșecuri.
Promovarea inovației și a start-up-urilor. Legislația ar trebui să susțină inovația, în special prin crearea unui mediu favorabil pentru start-up-uri și IMM-uri românești în sectorul tehnologic, oferind stimulente și reducând birocrația.
Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei Dumneavoastră de business pentru anul viitor?
Ne-am stabilit pentru anul viitor o serie de investiții strategice și cu impact foarte mare – să știți că regula lui Pareto funcționează perfect în viața de zi cu zi. Acestea vor fi game-changers pe piața din România și pe cea internațională în egală măsură, cu impact în domeniul public cât și în mediul privat.
Una din direcțiile noastre strategice pe termen mediu și lung este aceea de regionalizare/internaționalizare, iar investițiile pe care le facem sunt în direcția susținerii acestora.
De asemenea, vom continua să dezvoltăm noi produse care prin investiții directe sau în cadrul proiectelor de cercetare-dezvoltare la care am aplicat în cursul acestui an.
Cea de-a treia, însă cu siguranță nu ultima ca importanță, este consolidarea echipei, investițiile în dezvoltarea/specializarea continuă a profesioniștilor Trencadis. Organizațiile sănătoase sunt cele care care creează cadrul pentru discuții, dezbatere, colaborare, un sens comun și oportunități de a învăța și a crește împreună pentru oameni.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2025?
Interoperabilitatea și standardizarea, investiții în infrastructură digitală și accesul la date deschise și guvernarea datelor sunt trei provocări de urmărit în 2025 în domeniul transformării digitale.
Interoperabilitatea și standardizarea: ne putem aștepta ca legislația internațională să promoveze standarde comune și interoperabilitatea între sistemele digitale ale diferitelor state membre. Acest lucru vă facilita schimbul de informații și vă îmbunătăți semnificativ eficiența serviciilor transfrontaliere.
Mă aștept să vedem noi investiții în infrastructură digitală: prioritizarea fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii digitale, inclusiv rețele de internet de mare viteză și tehnologie 5G, este esențială pentru susținerea serviciilor publice moderne.
Accesul la date deschise și guvernarea datelor. Crearea unui cadru legal care să încurajeze partajarea datelor între instituțiile publice, cu respectarea strictă a normelor de protecție a datelor, poate îmbunătăți calitatea și accesibilitatea serviciilor publice.