FacebookTwitterLinkedIn

Forbes România i-a invitat pe unii dintre cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din toate punctele de vedere: economic, social, și geopolitic. Pentru că, până la urmă, în ciuda dificultăților, rămân lecțiile de business și de viață.

Radu Berevoescu, General Manager, PepsiCo East Balkans

Forbes: Care este cuvântul ce caracterizează cel mai bine anul 2024?

Radu Berevoescu:  Dacă în 2023 vorbeam despre reziliență, despre capacitatea de a ne reveni după pandemia COVID-19 și din șocul creșterii prețurilor la materiile prime, 2024 aș spune că este caracterizat de adaptabilitate. Am învățat să ne adaptăm rapid, să fim abili și flexibili în ajustarea strategiilor în funcție de schimbările din jurul nostru.Introducerea taxei pe băuturile răcoritoare cu zahăr și acumularea într-un ritm alert a cunoștințelor despre reciclare pentru implementarea celui mai complex program național de reciclare – RetuRO SGR, precum și înțelegerea dinamicii din zona digitală, au reprezentat provocări semnificative, dar și oportunități de creștere și transformare  pentru a ne menține poziția într-un mediu în continuă schimbare.

Forbes: Care au fost motivele dvs. de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2024? Care sunt rezultatele activității companiei/grupului, comparativ cu estimările de la început anului?

Radu Berevoescu:  Așa cum am menționat anterior, și în acest an, sectorul FMCG s-a confruntat cu provocări. Am avut motive de îngrijorare, aspecte asupra cărora ne-am concentrat eforturile și pentru care am încercat să găsim cele mai bune soluții. După creșterea inflației, a trebuit să ne redresăm rapid și să implementăm schimbări strategice pentru a ne menține competitivitatea în contextul introducerii taxei pe zahăr. Tot în acest context, a trebuit să identificăm și pârghiile prin care să finalizăm investițiile începute în 2022 în fabrica de snacks din Popești-Leordeni, care s-au ridicat la peste 100 de milioane de dolari. Am reușit să inaugurăm cu succes depozitul automatizat și să adăugăm trei linii noi de producție. Astfel, în acest moment, fabrica PepsiCo din România este un hub regional de producție și distribuție, cu o capacitate de producție anuală de 39.000 de tone, deservind 17 țări: România, Bulgaria, Moldova, Grecia, Cipru, Albania, Muntenegru, Serbia, Croația, Slovenia, Bosnia și Herțegovina, Ungaria, Ucraina, Kosovo, Macedonia de Nord, Cehia și Slovacia.

Pe lângă activitatea internă, a trebuit să lucrăm împreună – producători, retaileri și autorități – pentru a susține implementarea cât mai rapidă a sistemului de garanție-returnare în România. Totodată, a fost necesară o informare corectă a consumatorilor pentru ca aceștia să înțeleagă beneficiile programului și pentru a-i încuraja să acționeze responsabil pentru un viitor mai sustenabil. Rezultatele înregistrate la un an de la implementarea RetuRO SGR, peste 3 miliarde de ambalaje returnate, ne demonstrează că această inițiativă este eficientă și avem cadrul necesar pe care să construim pentru a ne atinge țintele de colectare și reciclare impuse de Uniunea Europenă. În ansamblu, rezultatele obținute în 2024 sunt în linie cu așteptările, însă au implicat ajustări și eforturi semnificative.

Forbes: Cum au influențat crizele suprapuse, situația geopolitică (continuarea războiului din Ucraina și izbucnirea conflictului din Israel) și perspectiva rundelor electorale activitatea companiei dvs.?

Radu Berevoescu:  Contextul geopolitic instabil s-a adăugat presiunilor locale, amplificând și mai mult volatilitatea în sectorul nostru. Impactul s-a tradus în creșterea semnificativă a costurilor materiilor prime, resimțită în 2023. Temperarea inflației în 2024 ne-a permis, însă, să avem o oarecare certitudine, până la anunțarea taxei pe zahăr, care a afectat vânzările. Rundele electorale ne determină să fim pregătiți pentru multiple scenarii. Sperăm ca mediul de afaceri să beneficieze de predictibilitatea și stabilitatea regimului fiscal, indiferent de rezultatele alegerilor.

Forbes: Care sunt puncte tari și punctele slabe ale mediului de afaceri din România în contextul social și economic actual?

Radu Berevoescu:  Economia României a crescut într-un ritm mai lent decât se anticipase, iar acest fapt a avut un impact asupra mediului de afaceri. Consumatorii au devenit mai prudenți în privința cheltuielilor, astfel încât categoriile în care activăm au înregistrat scăderi în anumite luni sau creșteri modeste în altele. Cu toate acestea, cred că mediul de afaceri are o adaptabilitate ridicată, însă depinde foarte mult de cum se conturează viitorul. Pentru a construi un parcurs sustenabil și stabil, va fi nevoie de o colaborare mult mai strânsă între autorități și mediul privat.

Forbes: Acum, la finalul unui an electoral complex, ce așteptări aveți de la autoritățile române?

Radu Berevoescu: Este important ca autoritățile să ne ofere predictibilitate legislativă, stabilitate financiară, transparență și dialog, astfel încât să ne putem continua investițiile și strategiile în următorii ani. De asemenea, sunt necesare măsuri care să încurajeze sustenabilitatea, atât prin reglementări, cât și prin stimulente, pentru ca tot mai multe companii să facă tranziția către practici mai sustenabile. Nu în ultimul rând, dezvoltarea infrastructurii naționale și sprijinul pentru digitalizare ar contribui semnificativ la reducerea costurilor operaționale și la creșterea competitivității întregului mediu de afaceri.

Forbes: Care sunt principalele 3 puncte ale strategiei dumneavoastră de business pentru anul viitor?

Radu Berevoescu:  Strategia noastră cuprinde direcții și acțiuni pe mai mulți ani, care pot fi adaptate astfel încât să răspundă schimbărilor neprevăzute care pot apărea. Ne concentrăm pe dezvoltare sustenabilă, inovație și pe consolidarea relației cu consumatorii și partenerii de afaceri. Sustenabilitatea este în centrul a tot ceea ce facem. De exemplu, în 2024, am finalizat instalarea de panouri fotovoltaice în toate locațiile noastre din România, iar acum ne concentrăm pe maximizarea eficienței energetice și reducerea impactului asupra mediului. Totodată, vom continua să extindem electrificarea flotei noastre de transport, ceea ce reprezintă un pas important pentru reducerea amprentei de carbon.

Forbes: Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial, dar și pentru industria/domeniul în care activați, în anul 2025?

Radu Berevoescu:  Pe plan global, una dintre cele mai mari provocări va fi impactul economic al tensiunilor geopolitice și schimbărilor climatice, în condițiile unor reglementări de mediu tot mai stricte. În industria noastră, cerințele consumatorilor continuă să schimbe piața, iar digitalizarea transformă relația cu aceștia, impunând o adaptare constantă a strategiilor de marketing și distribuție. La nivel local, vom continua să ne transformăm și să inovăm pentru a răspunde nevoilor consumatorilor și pentru a fi alături de partenerii noștri. Suntem încrezători că aceste provocări pot deveni oportunități prin investiții strategice și o abordare proactivă.