
Liviu David, director de creație NEXT Advertising
Forbes: Ați avut clienți, în ultimul an, care v-au solicitat creație pentru machete publicitare exclusiv pentru print? Sunt mai mulți sau mai puțini decât, să zicem, în urmă cu trei ani?
Liviu David: În ultimul an, am avut sub 10 proiecte comerciale care au inclus și print, cele mai multe pentru mâncare, băutură și domeniul bancar. Pare să fi fost anul cu cele mai puține machete de presă, iar printul, de obicei, nu este o cerință separată, vine la pachet cu alte medii. Adică, „Hai să facem și print, dacă tot avem niște deal-uri cu publicația cutare!” sau „Trebuie să adaptăm campania TV pentru revistele de trade!”.
Forbes: Pe fondul dezvoltării rapide a comunicării digitale, considerați că reclama în print, în România, este o istorie care nu mai interesează pe nimeni?
Liviu David: Printul pare foarte scump comparativ cu online-ul, care oferă și interactivitate, și versatilitate, și posibilitatea de a închide vânzarea. Mi-ar plăcea să cred că printul o să-și mai revină, dar asta nu se va întâmpla atâta vreme cât toată lumea se uită mai degrabă în buzunar decât în oglindă.
Când vor mai crește bugetele și piața se va relaxa din nou, vom vrea să ne arătăm și mai frumoși, nu doar mai ieftini. Atunci, probabil, ne vom întoarce la mediile care fac imagine, cum sunt presa și outdoor-ul. Doar că nu va mai fi niciodată ca înainte.
Vezi și opinia lui Lucian Georgescu (GAV)