
Regulamentul 1371/2007/CE, intrat în vigoare în 3 decembrie 2009, a introdus protecţia drepturilor călătorilor din transportul feroviar şi impune îmbunătăţirea calitatăţii şi eficienţei serviciilor de transport feroviar de călători.
Legislaţia europeană stabilește despăgubiri de 25% din preţul biletului, dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute, şi de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute.
Dacă întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi, despăgubirea este de 100%, compania feroviară fiind obligată să asigure şi cazarea pasagerilor afectaţi pe o noapte la un hotel de trei stele.
CFR Călători, compania de stat care ar avea cel mai mult de suferit dacă se aplică regulamentul în România, şi celelalte companii din sector au obţinut două derogări deja pentru aplicarea dispoziţiilor, pentru perioade de cinci ani, între 2009-2014 şi 2014-2019, actuala derogare expirând în 3 decembrie 2019.
Legislaţia europeană permite astfel de derogări pentru statele rămase în urmă cu modernizarea infrastructurii feroviare.
Folosind această posibilitate, Ministerul Transporturilor propune o nouă derogare de cinci ani pentru aplicarea drepturilor călătorilor pe transportul feroviar.
„Având în vedere amploarea lucrărilor de reabilitare a infrastructurii feroviare în vederea reducerii întârzierilor trenurilor de călători, cât şi prevederile Regulamentului UE nr. 1371/2007, se propune prelungirea termenului (…) cu 5 ani, până la data de 3 decembrie 2024”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
VEZI TELEVIZIUNILE CU CELE MAI MICI AUDIENȚE LA NIVEL NAȚIONAL – FEBRUARIE 2017