Potrivit ordonanței, fondul cinematografic este alimentat cu 1% din venitul lunar al companiilor care retransmit televiziuni prin orice metodă – cablu, satelit, internet, fir telefonic. Calculată pe baza cifrei de afaceri pe industria de distribuţie TV, conform Anuarului Media Expres 2016, această taxa de 1% va reprezenta aproximativ 8 milioane de euro anual.
Prevederea anterioară din legea cinematografiei se referea doar la 1% ca procent din prețul pe abonat pentru televiziunile din grilă care difuzează peste 60% filme. Ordonanţa omite să enumere telefonia mobilă, care difuzează la rândul său, în prezent, filme.
În premieră absolută, ordonanţa introduce o taxă de 3% din abonamentele la streamingul video online de tip „VoD, SvoD, TvoD, PayPerView”, în sarcina operatorului care vinde serviciul. În această categorie intră serviciile de tip Voyo, Antena Play, DigiOnline etc.
Ordonanța mai prevede, printre altele, o taxă de 3% (faţă de 2% anterior), care se adaugă la preţul de vânzare şi/sau de închiriere pentru toate mediile digitale ce permit stocarea de filme, cu excepția filmelor pentru adulți care datorează o contribuție de 15% (faţă de 8%), o taxă de 4% (faţă de 3%) din minutele de publicitate difuzate la TV (obligația de plată fiind a cumpărătorului de publicitate), o taxă de 3% din publicitatea încasată de firmele de cablu care au licență de canal propriu cu producție de programe TV, obligație în sarcina titularului licenței.
CITEȘTE: ÎNCHIDEȚI TELEVIZOARELE!
Fondul cinematografic este alimentat, de asemenea, de o taxă de 4% (faţă de 3%) din biletele de cinema, obligație în sarcina administratorilor de săli doar în cazul în care asigură minimum 15% filme românești sau cu participare românească şi minimum 15% la ore de maximă audiență, în caz contrar taxa pe biletele de film fiind de 8%.
Ordonanţa a fost publicată la 12 decembrie în Monitorul Oficial nr. 999, la o zi după alegerile parlamentare, fapt semnificativ având în vedere că tarifele crescute vor duce la creşterea prețurilor serviciilor către populație sau companiile din lanţul media – televiziuni şi cinematografe.