Ce decizii de business a luat compania dvs de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?
Epidemia care a devenit prioritatea tuturor in aceste zile este cu siguranta o grea incercare pentru noi toti, companii mari si mici. Multe industrii au fost afectate si cu cat mai mult timp va dura pana la stoparea raspandirii virusului, cu atat mai multe companii vor fi afectate. Foarte important in aceste zile este sa ne asiguram clientii, partenerii si afiliatii ca la Sodexo ne continuam activitatea la parametrii normali si totul se va desfasura ca si pana acum. Ne-am luat toate masurile interne si ne-am informat clientii ca suntem aici ca sa ii ajutam. In acest moment lucram in doua locatii de productie, in paralel, cu doua echipe.
In acesta perioada, venim cu o recomandare pentru clientii nostri, aceea de a comanda carduri pentru angajati, in loc de tichete de hartie, incurajand in acest fel si lucrul remote si plata contactless. Procesul de distributie a cardurilor este mai usor, cardurile sunt incarcate in timp real, online, de oriunde. Banii intra pe card, indiferent de locul in care se afla angajatul. Mai mult, codul PIN este trimis pe telefon, prin SMS, la cerere, din aplicatia CardSodexo. Aplicatia inroleaza toate cardurile Sodexo si la plata cu telefonul, PIN-ul se introduce direct pe telefon; astfel nu mai este necesara atingerea POS-ului. Acestea sunt cele doua mari avantaje ale migrarii catre card, si in plus, oferim si o promotie pentru cei care aleg sa treaca la card in acesta perioada.
Care sunt măsurile pe care compania dvs le-a luat în sprijinul angajaților de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?
Angajatii nostri lucreaza de acasa încă de saptamana trecută; le-am asigurat tot suportul pentru a putea sa comunice la distanta; am facut o campanie interna de informare pentru noul mod de lucru. In fiecare dimineata, am programant o intalnire video a boardului companiei, urmata de intalniri pe echipe, in care fiecare membru din board transfera informatiile mai departe, in echipe Incheiem saptamana cu o intalnire cu toata echipa Sodexo, de o ora, in care raspundem la intrebarile aparute. Am stabilit si un program fix de lucru, de la 9:00 la 17:30, pentru a facilita o buna comunicare intre angajati. Dupa-amiaza este dedicata intalnirilor pe proiecte sau inter-departamentale, iar ziua se incheie cu o raportare si pregatirea zilei urmatoare.
Eram pregatiti sa lucram de acasa, deoarece la Sodexo se practica lucrul de acasa in proportie de 6% pe luna si astfel fiecare angajat are telefon mobil cu abonament platit, laptop, iar majoritatea sistemelor si a datelor sunt accesibile in cloud. Doar in productie se mai vine la serviciu, iar pentru cei de aici am luat toate masurile astfel incat ei sa fie in siguranta.
Pentru tichetele trimise spre rambusare, am introdus ca masura de preventie o zi de carantina pana sa fie procesate. La emitere, tichetele sunt sigilate, iar oamenii nostri poarta manusi de protectie.
Care ar fi măsurile guvernamentale ce ar trebui luate în următoarea perioada de timp pentru atenua efectele negative ale coronavirusului asupra activității din sectorul în care activați.
In primul rand, in domeniul nostru cred ca ar ajuta o digitalizare la nivel general cu o perioada de tranzitie de maxim 3 luni si toate categoriile de tichete sa fie emise exclusiv pe suport electronic (carduri). In plus, pentru voucherele Turist, ar fi util sa se extinda perioada de valabilitate a tichetelor curente aflate in circulatie cu 12 luni, astfel incat angajatii care le-au primit ca si beneficiu extrasalarial sa le poata folosi si dupa aceasta perioada dificila, ceea ce ar ajuta cu siguranta si relansarea sectorului turismului, grav afectat.
In sistemul de sanatate, reintroducerea tichetelor de masa ar fi utila, caci a fost oprita acum doi ani, iar angajatii din sanatate ar avea nevoie sa fie recompensati in aceste vremuri dificile.
Guvernul ar putea sa se asigure ca institutiile publice isi reduc termenele de plata asa incat companiile, in special SME-urile sa nu intre in probleme de lichiditate, si de asemenea sa faciliteze credite prin banci.
Ar fi folositoare si alte masuri pentru sustinerea afacerilor mici, pentru a le ajuta sa treaca prin aceasta perioada dificila. Masura privind plata somajului tehnic pentru angajatii din companiile care si-au oprit activitatea si extinderea acesteia pe toata durata situatiei de urgenta va fi un sprijin real pentru acestea.
Care sunt scenariile posibile pe care le vedeti pentru business-ul dvs daca epidemia continua si/sau ia amploare? Dar pentru intreaga economie romaneasca?
Imi place sa ma concentrez pe ceea ce pot controla si asa i-am instruit si pe angajatii mei sa faca. Ma astept la o scadere a business-ului, dar avem o companie solida care poate face fata acestei situatii pentru o vreme, asa ca acest lucru nu ma ingrijoreaza foarte tare. Continuitatea afacerii este cea mai importanta acum si vom continua sa fim alaturi de clientii nostri. Cred ca este important sa fim pozitivi si in acelasi timp sa ne pregatim pentru o perioada mai lunga in contextul actual.
Vom continua sa lucram, sa comunicam cu clientii, consumatorii si afiliatii nostri si in acelasi timp sa ne protejam angajatii si sa ii mentinem in siguranta.
Cum credeti ca ati putea ajuta comunitatea – sociala si/sau de business?
Sunt un membru activ in FIC (Consiliul Investitorilor Straini) si in grupul de lucru pentru sanatate. Ca si comunitate de afaceri putem aduce propuneri guvernului, cu privire la modul in care acesta poate lua in considerare impactul asupra economiei. Avem in reteaua noastra de parteneri afiliati, multe restaurante si magazine mici fortate sa isi inchida temporar afacerile. Sodexo opereaza in 67 de tari si in toate este un partener al comerciantilor din domeniul alimentar prin reteaua de utilizare a cardurilor de masa pe care o implementeaza. Vom continua si in Romania initiativele noastre de sprijin a acestora, ajutandu-i sa isi creasca numarul de clienti si creand oportunitati de promovare si dezvoltare pentru ei.